Steconytt

Tokammerbiler: Kildesortert avfall i én og samme bil

Skrevet av Magnus H. Johannessen | 16.3.2023

Renovasjonsbiler med to kammer holder kildesortert avfall adskilt. Det betyr at du kan hente to forskjellige fraksjoner avfall i samme bil – og på samme tur. 

Så for de som måtte lure: Ja, kildesortering er et poeng selv om alt avfallet lastes på samme bil. Avfallet sorteres nemlig i de to kamrene ved inntømming.

Det er først og fremst ved henting av husholdningsavfall i plastdunker at to kammer på renovasjonsbilen er hensiktsmessig. Ved henting av næringsavfall kan det snarere bli en ulempe, siden det da ofte er nødvendig å tømme store stålcontainere. Da trenger du ett stort kammer i stedet for to mindre. Vil du ha et ekstra kammer på bilen når du henter næringsavfall også? Det er fullt mulig – løsningen er en bioboks!

Hva er fordelene med tokammerbiler?

Å samle inn to fraksjoner avfall i samme renovasjonsbil er altså mest aktuelt for dere som samler inn husholdningsavfall – kommunale selskaper og entreprenører. For dere er fordelene store: Etter hvert som kommunene innfører flere separasjoner i husholdningsavfallet, er det ikke så rent lite du kan spare av tid, penger og arbeidskraft med flere kammer på bilen. I mange tilfeller vil det innebære å hente inn alt avfallet på én tur i stedet for å kjøre en egen runde for hver avfallsfraksjon.


Hvilke størrelser kommer de to kamrene i?

Du kan få kamrene fordelt på ulike størrelser avhengig av behov. Noen er delt opp i kammer med nøyaktig lik størrelse, mens andre er fordelt med 35 prosent av størrelsen på høyre side og 65 prosent på venstre. Sistnevnte fordeling er mest vanlig – da brukes det lille kammeret til mat og plast, mens det større rommet vies til restavfallet.

Hvilken størrelsesfordeling som er mest aktuell i ditt tilfelle, må du vurdere ut fra hva slags ruter som skal kjøres – det vil si mengder avfall i de ulike fraksjonene dere skal hente inn.

Hvordan skiller størrelsesforholdene seg fra en enkammerbil?

Lurer du på hvordan størrelsesforholdene skiller seg fra hverandre på biler med ett versus to kammer? Her får du to eksempler: 

På et 6x2-chassis med en akselavstand på rundt 3900 mm får du et volum på 21,4 m3 på et enkammerpåbygg, mens du får 19,2 m3 på et tokammerpåbygg.
På et 6x2-chassis med en akselavstand på rundt 3700 mm får du et volum på 20 mpå et enkammerpåbygg, mens du får 17,3 m3 på et tokammerpåbygg.

Når det gjelder vekt, er en tokammerbil ca. 1500 kg tyngre enn en enkammerbil.

Hvordan funker baklokk og inntømmere på tokammerbiler?

Du får tokammerbiler både med automatiske inntømmere og manuelle inntømmere. 

Noen tokammerbiler leveres med kun ett felles baklokk som dekker begge kamrene. Fordelene med dette er noe spart vekt og noe lavere kostnad. Ulempen er at du er avhengig av en ekstra innretning på innsiden: en dør som stenger det ene kammeret og holder materialet tilbake når det andre kammeret tømmes. Har du ikke dette, vil avfallet fra begge kamrene falle ut samtidig ved tømming. Det vanlige er at denne døren lukker igjen det lille kammeret. 

Det kan være en del ekstra vedlikehold knyttet til en slik ekstra dør. I tillegg er det ikke alltid døren tetter helt, og det kan da oppstå søl ved tømming av det store kammeret. Løsningen med dør innebærer dessuten at det ikke er mulig å tømme det lille kammeret først. I så fall ville nemlig avfall fra det store kammeret falt ut der du vil ha avfallet fra det lille kammeret.

I så måte er det mange fordeler med å ha to lokk i stedet for ett felles: To lokk gjør det mulig å tømme materiale fra den ene siden uten å blande det med det andre. Når du velger to lokk, må du også ha to inntømmere.