Steco flytter! 🏠 🚚
Vi har spennende nyheter å dele med dere alle! Byggeprosjektet vårt er i rute, og Steco flytter til nye og moderne...
1 min read
Med en bioboks plassert på fremre del av renovasjonsbilen kan du få opptil tre kamre på én og samme bil – og dermed hente inn tre fraksjoner avfall på én og samme runde.
En bioboks er et separat påbygg til renovasjonsbiler og har sin egen inntømmer. Den plasseres foran på bilen og gir rom for en ekstra avfallsfraksjon.
En bioboks har ingen komprimeringsfunksjon, så det er ikke aktuelt å hente inn papir og plast i den. Men bioboksen er væsketett, så den fungerer helt utmerket til biologisk avfall og glass. Glassavfall inneholder som kjent ofte skvetter av både det ene og det andre.
Begge deler! Et ekstra kammer kan være aktuelt både ved henting av næringsavfall og husholdningsavfall.
Hvis du kjører næringsavfall, er du som regel avhengig av å kunne tømme combi-containere, noe som vil utelukke å ha to kamre bak på renovasjonsbilen fordi disse er like brede som bilen.
En bioboks i front kan da være en god løsning – du får muligheten til å hente inn en ekstra avfallsfraksjon i samme bil likevel.
En bioboks består av en kasse med beholderheis på siden for tømming av beholdere. Størrelsen på beholderene er typisk begrenset til de største tohjulede containerene.
Hvis du kjører husholdningsavfall, er en bioboks også et utmerket supplement. Biobokser finnes i ulike størrelser, og vi i Steco leverer dem i størrelsene 3,3 m3 og 4,8 m3. Disse har en lengde på henholdsvis 1390 mm og 1820 mm, og begge kombineres ofte med et enkammerpåbygg. For eksempel kan du kombinere en bioboks på 3,3 m3 og et enkammerpåbygg på 16 m3 med et 6x2-chassis med 4500 i akselavstand.
Det er også muligheter for å kombinere bioboksene med et tokammerpåbygg – da har du plutselig muligheten til å hente inn hele tre avfallsfraksjoner i én og samme bil.
Tre kamre på én bil blir bare mer og mer aktuelt. I takt med at sorteringskrav øker og kommunene innfører flere separasjoner i husholdningsavfallet, øker også behovet for å hente inn flere avfallsfraksjoner samtidig.
Ulempen med to eller tre kamre på én bil er naturligvis at det går på bekostning av nyttelasten. Her gjelder det å vurdere behovene ut fra rute, avstander og befolkningstetthet.
På en tømmerunde med korte avstander kan det fungere best å kjøre flere turer med ett kammer. På tømmerunder med lange kjørestrekninger, derimot, kan man spare penger, arbeidskraft og miljø ved å hente alle avfallsfraksjonene på samme tur.
Vi har spennende nyheter å dele med dere alle! Byggeprosjektet vårt er i rute, og Steco flytter til nye og moderne...
Tilgjengelig og proaktiv service har vist seg uvurderlig for renovasjonsspesialisten.
Transportselskapet Lier Billag,...
Gruvebånd gjør det lettere å mate materialene inn til pressa, men det gjelder strengere sikkerhetsregler når...
Likte du denne artikkelen?
Du kan abonnere på bloggen vår og få flere artikler som denne rett i innboksen din!