Steconytt

5 grunner til at du trenger serviceavtale

Skrevet av Magnus H. Johannessen | 18.4.2023

Det er mange gode grunner til å ha en fast serviceavtale. Ja, også når du har dyktige mekanikere internt. Bruk disse godt, og ha en ekstern avtale som du også bruker godt. Her forklarer vi hvorfor det er nyttig å ha begge deler.

Hvis du har egne mekanikere som står for den daglige servicen, er det helt utmerket. Daglig vedlikehold og rutinemessige omsorgsrunder er enormt viktig for å ivareta sikkerheten og redusere nedetiden på et anlegg.


Egne mekanikere erstatter derimot ikke en ekstern serviceavtale. De tjener ulike funksjoner, og du bør ha begge deler. 

Les mer om service og vedlikehold her.

Her er grunnene til at du bør ha en ekstern serviceavtale:

1. Feil på anlegg kommer ofte gradvis

Absolutt alle har godt av å få inn eksterne som ser anlegget med friske øyne. Feil som oppstår gradvis, er vanskelige å legge merke til for dere som er på anlegget jevnlig, ja, kanskje daglig. Selv de beste og mest omhyggelige ringrever kan overse feil som kommer gradvis.

2. Ulike anlegg gir et godt sammenlikningsgrunnlag

Folk som er vant til å utøve service eksternt, besøker mange forskjellige anlegg hele tiden. Den erfaringen er gull for deg neste gang du får servicebesøk. De som ser flere installasjoner med kort tids mellomrom, legger ofte merke til ting andre ikke ser. Er det noe som kan endres for å bedre ytelsen? Disse folka drar med seg erfaringene sine rundt omkring – bruk dem til din fordel!

3. Rask identifisering av feil gjør at du kan unngå nedetid

Eksterne servicefolk har bred erfaring med problemer og feilstillinger. Derfor vil de ofte være i stand til å identifisere feil mye raskere enn andre. Da går reparasjonstiden også raskere, og du slipper unødvendig nedetid.

4. Riktig verktøy gjør servicen raskere

Det er mye som må fikses med spesialverktøy, eller som bare fikses veldig mye raskere med spesialverktøy. Selv om du har egne mekanikere som på utmerket vis ordner daglig vedlikehold, har du alt å tjene på å få inn eksterne servicefolk med omfattende erfaring – og verktøykasser.

5. Spesifikk kursing og kompetanse gir deg trygghet

Dine egne mekanikere er gull for den daglige driften. Men fra tid til annen bør du også få inn ekstern service fra folk som er kurset i vedlikehold i henhold til maskinleverandørenes spesifikasjoner. De har også tilgang på de riktige reservedelene og kjenner fremgangsmåtene for å stille inn maskinen riktig etter å ha byttet ut en del. Du får god rådgivning og veiledning på kjøpet – som mekanikerne dine kan ta med videre inn i det daglige vedlikeholdet.

Trenger du tips til mer oppetid på kverna di? Du finner dem her.

Hvis maskinleverandøren din tilbyr serviceavtale, er det vanlig at dere blir enige om omfanget basert på dine behov. Husk også at en serviceavtale innebærer at du får rask respons ved problemer, i tillegg til de regelmessige besøkene. 


Ha de ovennevnte punktene i bakhodet når du inngår serviceavtale med leverandøren. Friske øyne og ekstern erfaring bidrar til oppetiden og sikkerheten på anlegget ditt.

Vil du vite mer om reparasjon, vedlikehold og faste serviceavtaler? Ta kontakt